woensdag 29 november 2017

Roofkip

Ze kijkt woedend en verdrietig terwijl ze vertelt over de pijnlijke situatie waarin haar man ‘versierd werd’ door een prachtige jonge vrouw tijdens een receptie.

‘Hoe durft die roofkip’ roept ze gekwetst uit ‘Ze trok alle aandacht naar zich toe. Ik ben zijn vrouw en daar heeft zij rekening mee te houden!’

‘Dat doe je toch niet?’ vraagt ze me steun zoekend.

‘Hoezo niet?’ vraag ik terug met een glimlach. ‘Roofkippetjes zijn van alle tijden. Er zijn nu eenmaal mensen die leven op aandacht, die veel bewondering nodig hebben.’ Ik maak een theatraal gebaar met een brede lach, alsof ik opkom, en roep: ‘Hier ben ik, de schoonheid waarop jullie allen zitten te wachten.’

Haar man biedt zijn excuus aan en zegt dat hij deze jonge vrouw inderdaad teveel aandacht heeft gegeven en voegt eraan toe dat zijn vrouw bang is.

‘Nee, ik ben niet bang’ reageert ze boos en als gestoken. ‘Ik hou gewoon niet van roofkippen.’

‘Wellicht gaat het niet om die roofkip, maar gaat het om je angst niet te voldoen en hem kwijt te raken?’ vraag ik indringend, ‘het klinkt alsof je wel bang bent.’

Er valt een stilte. Vervolgens komen de tranen, woorden vol angst en wantrouwen rollen over haar lippen. Hoe kan hij van haar blijven houden als er zulke aantrekkelijke en gewiekste vrouwen rondlopen? Ze voelt zich onaantrekkelijk en niet iemand om van te houden.

Begrijpend ontvang ik de angst en zeg: ‘Eerst was je bang nooit een man te krijgen die het leven volledig met je zou delen en nu heb je zo’n man en ben je weer bang hem kwijt te raken, niet te voldoen.’

Ze lacht, want het klopt.

‘Jullie relatie is in de beginfase, je laat je nog te snel op de kast jagen en loopt teveel op je tenen.’ Angstige gedachten over liefde en een relatie kunnen zo’n effect veroorzaken.

Het is niet de bedoeling alle bedreigingen buiten jezelf uit te bannen, maar dieper te kijken. Je moet naar binnen bij elkaar. Laten zien wat er echt speelt. Niet oppervlakkig maar driedimensionaal. Wat gebeurt er vanbinnen in je gevoels- en belevingswereld? Als je samen contact maakt met elkaars gedachten en gevoelens, dan kun je leren van elkaar en groeien. Liefde, vertrouwen en het durven ervaren van je emoties versterken je relatie.

Een liefdesrelatie is driedimensionaal. Het gaat over veel meer dan je uiterlijk of aandacht. Het is niet voor niets dat zoveel mensen ernaar op zoek zijn. Echte liefde is het goud. Maar het blinkt op het eerste gezicht niet altijd even mooi als de buitenkant van een jonge ‘roofkip’.